vietnam-cambodja.reismee.nl

dag 05 Tam Coc - Vinh

Vandaag zijn we in Tam Coc. Dit is het Halong Bay van het vaste land. Halong bay zijn krijtrotsen die uitsteken uit de baai. In Tam Coc zien we dezelfde krijtrotsen gewoon in het land. In deze region worden deze krijgtrotsen beschermd.

We gaan doorheen deze krijtrotsen met een bootje varen om van dichtbij te bekjiken hoe dit er allemaal uitziet. De bootjes waarin we zitten noemen sampan’s en worden door dames voorgepeddeld. Ze gebruiken hiervoor een hele rare techniek. Ze doen dit namelijk met hun voeten …. De tocht brengt ons via een klein riviertje naar 2 grotten. Omdat het water blijkbaar vrij hoog staat moeten we zelfs op de grond van ons bootje gaan zitten om in de grot te kunnen en dit terwijl we al zo laag bij het waterniveau zitten.

Na de lunch brengt de bus ons naar Vinh. Onderweg leren we iets bij over de Vietnamese taal. De taal bestaat vooral uit het verschil in klanken en nadrukken. Een vaak gebruikt voorbeeld hiervoor is het geschreven woord MA. Dit wordt op 7 verschillende manieren uitgesproken en heeft dus ook 7 heel verschillende betekenissen.

Onderweg zien we net zoals in de rest van het land hele uitgestrekte rijstvelden. We stoppen bij eentje om te kijken hoe de rijst nog manueel geoogst word. De grond zijn van de staat, maar mogen gebruikt ( lees gehuurd) worden door de mensen. Door de uitlopers van de tyfoon die hier een dike week geleden is gepasseerd gaat de oogst deze keer spijtig genoeg niet zo goed zijn.

Verder zien we in deze regio ook veel kleine fabriekjes waar bakstenen gemaakt worden. De krijtrotsen die hier zoveel aanwezig zijn, zijn hier niet meer beschermd en kunnen hier gebruikt worden om bv baksteen van te maken.

Morgen leggen we weer een heel eindje af. We moeten tenslotte toch helemaal van noord naar zuid Vietnam wat in totaal zo iets van 2500km lang is. Volgens de reisleiding gaan we op het einde van de rit toch een nette 1800 km op de teller hebben staan, hopelijk word er niemand van jullie reisziek onderweg !

Len

Leuk verslag , zo reizen wij ook een beetje mee