vietnam-cambodja.reismee.nl

dag 08 stadstour Hué

Vandaag zijn we in Hué, de hoofdstad van de Nguyendynastie. Op het bezoekerslijstje van de dag: de oude citadel, de tombe van Minh Mang, de pagode van Thien Mu, een boottochtje over de parfumrivier en een veganistische lunch bij het boedistische nonnenklooster.

Eerste halte, vroeg in de ochtend, de oude citadel. In 1805 werd deze stad door Keizer Gia Long opgericht en hij is blijven bestaan tot 1945 toen de laatste Keizer een marjonettenkeizer werd van de Franse regering. De citadel is opgebouwd uit een gracht met een muur van 20m dik, deze muur heeft een omtrek van 10km. Hierbinnen vinden we eerst het oude woongedeelte of de burgelijke stad.. Vervolgens vinden we verder door een kleindere opnieuw ommuurde stad, dit is de keizerlijke stad. Hier leefden de concubines, de slaven, en de lageren manderijenen en officieren. Vervolgens vinden we in het hartje van deze stad de purpere verboden stad, hier mocht alleen de Keizer, zijn eerste vrouw en hun eerstgeboren zoon wonen. We bezoeken alle delen van deze stad. De Keizer mocht alleen rechtstreeks aangesproken worden door de hoofdadviseur of hoofdmandarijn ( en dit zelfs tot in 1945).

Vervolgens begeven we ons naar de tempel van Minh Mang, aangezien de mensen hier sterk geloven in reïncarnatie willen ze hier een goed leven na de dood creëren. De graftombe van een Keizer is daarom een paleis op zichzelf. Het bestaat opnieuw uit verschillende gebouwen, pagodes, en zelfs stenen beelden van paarden, olifanten, mandarijnen en soldaten. Dit zodat de overleden koning steeds een goed leven zou hebben na zijn dood.

De pagode of het tempelcomplex van Thien Mu, zegt jullie misschien niet zo veel, maar heeft tijdens de oorlog best wel een grote invloed gehad. Een van de hoofdmonikken Tich Quang Duc, wou de oorlog een halt toe brengen. Hij deed dit door op een dag naar Saigon te rijden en daar op een van de pleinen zichzelf, in diepe medidatie zijnde, in brand te steken. Het rare aan het verhaal is dat toen hij vervolgens opnieuw gecremeerd werd, om begraven te kunnen worden, zijn hart ook deze 2 crematie heeft overleefd. Het wordt momenteel nog steeds in Parijs onderzocht. Door dit wonder is besloten dat de strijd die deze monnik gevoerd heeft, hem naar Nirvana gebracht heeft.

Een boottochtje over de parfumrivier brengt ons vervolgens naar een nonnenklooster waar we mogen genieten van een veganistische lunch. ( dus geen vlees, vis of andere dierlijke producten.) Tijdens het boottochtje trachtte de vrouw des “huize” ons natuurlijk nog allerlei lokale producten te verkopen.

Vanavond gaan we terug in de tijd, we gaan dineren in een oud frans koloniaal gebouw en gaan genieten van de frans-vietnamese keuken, mmmm. Tot morgen iedereen.

dag 07 Hien Luongbrug (DMZ) - Hué

Vandaag beginnen we met een rustige morgen, genietend van het super leuke zwembad dat het zwembad heeft, voor we aan het rijden gaan.

Vandaag gaan we ons iets dieper in het oorlogsverleden van het land onderdompelen. De eerste tekenen van de oorlog zien we net buiten ons Hotel in Donh Hoi, hier zien we een oude katholieke kerk die helemaal gebombardeerd is geweest en op deze manier bewaard is gehouden als herinnering aan de oorlog.

We verplaatsen ons van de noordelijke helft van het land naar de zuidelijke helft. We zien duidelijke verschillen in het landschap, de afgelopen week zagen we veel berglandschappen, rijstvelden en heuvels. Terwijl we nu duideijk in vlakker gebied zitten, met zanderig gebied.

Vietnam heeft een zwaar oorlogsverleden, het heeft oorlog gevoerd tussen Noord en Zuid, maar heeft daarbovenop ook nog oorlogen gehad tegen/met China, Japan, frankrijk en de meest gekende met Amerika.Tijdens een samenkomst in Geneve werd er in 1945 besloten om op de 17e breedtegraad een nieuwe tijdelijke grens te vormen tussen het noorden en het zuiden van het huidige Vietnam. Deze nieuwe grens zou er gedurende 2 jaar zijn en in deze tijd zouden de beide landen verkiezingen kunnen organiseren. Rond deze zone word de DMZ gevormd. De Gedemilitariseerde zone. Dit om de oorlog die gevoerd werd tussen het communistische Noorden van Vietnam en het Zuiden, gesteund door Amerika, een halt toe te roepen.

In deze zone ligt een brug over de rivier die de natuurlijke grens vormt, de Hien Luongbrug, deze kan vergeleken worden met Checkpoint Charlie in Berlijn. Via deze brug zou er vrije doortocht zijn in de “oorlogsvrije” zone.  Vrije doorgans is echter een los begrip, de mensen moesten heel veel papieren invullen dus eigeljk was er geen echte doorgang mogelijk.

In deze tijd toen de DMZ echt stand hield, werd een soort van koude oorlog gevoerd tussen het noorden en het zuiden. Er werden constanst psychologische spelletjes gespeeld.De spelletjes gaan van om ter hoogste vlaggentorens ( gewonnen door het noorden toen de vlaggemast in het zuiden het door het gewicht van de vlag begaf), tot de brug schilderen in verschillende of net dezelfde kleuren als de onverkant. Maar een van de storendste ‘spelletjes’ waren de enorm hoge torens met omroepinstallatie’s. Via deze torens werden er constant propaganda en verwijten over en weer geroepen. Toen duidelijk werd dat de gevraagde verkiezingen er niet zouden komen kwam de echte oorlog op gang.

Aangekomen in het zuidelijke gedeelte van de brug zien we een enorm standbeeld. We zien een moeder en een kind, hoopvol naar het zuiden kijken. Het is het symbool van de hoop op de reünie tussen noord en zuid. Achter het meisje en haar moeder zien we een aantal grote kokosnotenbladeren, deze staan symbool voor het volk van het zuiden. Ze symboliseren ook de bommen die tijdens deze oorlog gevallen zijn. Geduren de deze oorlog zijn er meer dan 800 miljard ton aan bommen gevallen in Vietnam.

We stoppen ook even aan de nationale begraafplaats van Truong Son, dit is een begraafplaats voor alle gesneuvelde. Zowel de bekende als de onbekende soldaten.

We spenderen onze eerste avond vandaag in Hué, dit is een oude koningsstad. Dus morgen tijdelijk geen oorlog maar terug geschiedenis. Hoewel de oorlog steeds aanwezig is, dit zien we aan de deels platgebombardeerde geheime stad, maar dat is voor morgen.

Dag 06 phonh Nha - Dong Hoi

Vanmorgen vroeg uit de veren, om 5.45u liet de wekdienst al weten dat het stillaan tijd werd om op te staan.

Eerste halt, de lokale markt. De mensen hier gaan elke dag verse producten halen om mee te koken. Ze gaan tot 3 maal daags naar de markt, dit voor de ingredienten van het ontbijt, middagmaal en avondmaal. Alles is hier te krijgen, supervers geslacht vlees, alle soorten fruit en groenten, verse noedels, … u vraagt het, ze hebben het, hebben ze het niet dan denk ik dat ze het een paar uurtjes later zeker kunnen voorzien.

Vervolgens komen we stillaan in aanraking met het oorlogsverleden van het land. We stoppen aan het begin van de Ho Chi Min trail, het knooppunt vanwaaruit het leger het hele land van voedsel, info en troepen voorziet. Het begin is een punt waar een monument is opgebouwd, niet alleen omdat de trail hier begon, maar ook omdat hier 10 jonge meisjes omgekomen zijn. Zij hadden als taak het pad bommenvrij te maken. Toen 2 van de meisjes een bom aan het ontmantelen waren, werd de plaats echter opnieuw gebombardeerd. De meisjes waren allen aan het schuilen in de bomkrater waar ze de bom aan het ontmantelen waren, waardoor ze de lading van de 2 bommen over zich heen kregen. Omdat het zo’n “mooi” staatsbeeld geeft, 10 meisjes die tijdens het verdedigen van hun land omgekomen zijn, hebben ze een standbeeld gekregen.

Onderweg naar Dong Hoi, onze overnachtingssplaats rijden we doorheen central Vietnam. Hier zien we duidelijk wat de verwoestende kracht was van de tyfoon die hier vorige week gepasseerd was. Er is veel natuurschade, de schade aan huizen lijkt er niet te zijn. Maar volgens onze gids is dit het eerste wat allemaal hersteld is voor er verder gewerkt is aan het vrijmaken van de wegen en de omgewaaide bomen  in de natuur.

We laten ons rustig door de buschauffeur doorheen het landschap en over de bergpassen vervoeren naar de volgende toeristische ( unesco erkende) stop. De phonh Nha grotten. Er ligt hier in de omgeving van Dong Hoi een zeer uitgebreid grottenstelsel. De grot die wij gaan bezoeken is leider in zijn soort Ze heeft namelijk de langste ondergrondse rivier in een grot, 8km. In de grot zitten prachtige zalen, in deze zalen hebben ze tijdens de oorlog geschuild.

Stillaan wordt het tijd om te genieten van het mooie uitzicht en dus af te sluiten, ik wil jullie echter mijn mooi uitzicht niet ontnemen dus ook daar even een foto’tje van.

dag 05 Tam Coc - Vinh

Vandaag zijn we in Tam Coc. Dit is het Halong Bay van het vaste land. Halong bay zijn krijtrotsen die uitsteken uit de baai. In Tam Coc zien we dezelfde krijtrotsen gewoon in het land. In deze region worden deze krijgtrotsen beschermd.

We gaan doorheen deze krijtrotsen met een bootje varen om van dichtbij te bekjiken hoe dit er allemaal uitziet. De bootjes waarin we zitten noemen sampan’s en worden door dames voorgepeddeld. Ze gebruiken hiervoor een hele rare techniek. Ze doen dit namelijk met hun voeten …. De tocht brengt ons via een klein riviertje naar 2 grotten. Omdat het water blijkbaar vrij hoog staat moeten we zelfs op de grond van ons bootje gaan zitten om in de grot te kunnen en dit terwijl we al zo laag bij het waterniveau zitten.

Na de lunch brengt de bus ons naar Vinh. Onderweg leren we iets bij over de Vietnamese taal. De taal bestaat vooral uit het verschil in klanken en nadrukken. Een vaak gebruikt voorbeeld hiervoor is het geschreven woord MA. Dit wordt op 7 verschillende manieren uitgesproken en heeft dus ook 7 heel verschillende betekenissen.

Onderweg zien we net zoals in de rest van het land hele uitgestrekte rijstvelden. We stoppen bij eentje om te kijken hoe de rijst nog manueel geoogst word. De grond zijn van de staat, maar mogen gebruikt ( lees gehuurd) worden door de mensen. Door de uitlopers van de tyfoon die hier een dike week geleden is gepasseerd gaat de oogst deze keer spijtig genoeg niet zo goed zijn.

Verder zien we in deze regio ook veel kleine fabriekjes waar bakstenen gemaakt worden. De krijtrotsen die hier zoveel aanwezig zijn, zijn hier niet meer beschermd en kunnen hier gebruikt worden om bv baksteen van te maken.

Morgen leggen we weer een heel eindje af. We moeten tenslotte toch helemaal van noord naar zuid Vietnam wat in totaal zo iets van 2500km lang is. Volgens de reisleiding gaan we op het einde van de rit toch een nette 1800 km op de teller hebben staan, hopelijk word er niemand van jullie reisziek onderweg !

dag 04 Ninh Binh

Vandaag een reisdagje, we vertrekken vanuit Halong Bay en we verplaatsen ons naar Ninh Binh de oude hoofdstad van Vietnam.

Onderweg een hoop mooie uitzichten en een prachtig landschap. Onderweg leren we elke dag bij van onze gidsen over het dagelijkse leven en de geschiedenis van Vietnam. Vandaag was het een speciaal onderwerp. De begrafeniscultuur in Vietnam. We zijn eerst gestopt bij een kerkhof om daarna uitgebreid te horen hoe de mensen hier begraven worden.

Eerst even een kleine kanttekening, het algemene geloof hier is het boedisme, met een kleine hoeveelheid Katholieken en een aantal kleindere religie’s. Ongeacht deze geloofsovertuiging vereren alle Vietnamezen hun voorouders. Dit doen ze door in alle huizen een altaartje te voorzien met de foto’s van hun voorouders en hier te bidden en wierrook te verbranden. Als hier iemand komt te sterven dan komt er minimum een wake van 3 dagen tot een week. In deze tijd komen alle familieleden tot de 5e graad de overledenen groeten en een goede reis naar het hiernamaals te wensen. De sjamaan of boedistische monnik beslissen wanneer de goede dag en uur is om de begrafenis te doen. Het lichaam wordt gedurende deze tijd netjes gewassen, nieuwe kleding aangedaan en in hun mond word een stuk goud ( voor de rijke) of zout ( bij de arme) gedaan om hun reis naar het hiernamaals te bekostigen. Vervolgens als de begrafenis effectief gebeurd worden ze in een houten kist begraven, op een plaats zonder een grafzerk of een melding. Nu komt echter de rare twist aan het verhaal. Na 3 jaar worden ze opnieuw door de familie opgegraven. Vervolgens maken ze de botten netjes en plaatsen ze ze opnieuw in een kist. Deze is gemaakt uit Cement. Deze kist komt wel op een begraafplaats met een grafzerk en een naamplaatje, er is ook steeds een klein altaartje voorzien. Ze doen dit zeer voorzichtig omdat als er botten vergeten zijn of fout teruggeplaatst worden dan zal de overledenen in het hiernamaals dit lichaamsdeel ook niet meer hebben. Toch maar een raar idee.

Als laatste stop voor vandaag gaan we naar de tempel van Keizer Dinh Tien Hoang. De eerste Keizer van het rijk en de tempel van de generaal die het rijk later zou besturen. De keizerlijke tempel is net hetzelfde opgebouwd als deze van de generaal alleen is de keizerlijke tempel duidelijk mooier afgewerkt. Vooraan aan de tempel is een drakensteen. Dit is een soort van zitplatform waarop de Keizer kon komen zitten om te bidden en om te speechen voor zijn onderdanen. Bij de Keizer is dit mooi gegraveerd met een draak, bij de generaal is dit een blanco steen. ( om de ene of de andere reden wil hij de foto van de drakensteen niet laden, dus daarom uitzicht vanuit de keizerlijke tempel)

Morgen gaan we met een sampan boot varen in Tam Coc en vervolgens weer een lange reisdag.

dag 03 halong bay

Vandaag brengen onze reisleiders Vincent en Huy ons naar het prachtige Halong Bay. Het is een erkend wereldwonder en beschermd door unesco.

Het zijn een 800 tal eilandjes gelegen in een prachtige baai van ongeveer 400 km2.  Deze eilandjes kunnen we op 2 manieren mooi bekijken. De eerste is met een klein watervliegtuigje waarin met 10 passagiers overheen een deel van de baai gevlogen wordt. Na mijn minder leuke ervaringen een paar jaar geleden over de Nazca lijnen in Peru heb ik vriendelijk bedankt voor deze ervaring. De medereisgenoten hebben dit echter wel gedaan en vonden het prachtig, de foto’s hiervan waren trouwens ook super.

De tweede manier waarop HalonBay bezocht kan worden is met de boot. Daarom zijn we deze middag ingescheept op een cruiseboot. De Emeraude is ons drijvende hotel voor vanacht.  Deze boot brengt op rustig doorheen de baai naar een aantal lokale uitstapjes.

De eerste uistap; Surprise Cave. Dit is een grot met mooie rotsformaties en uitzichten. Het warme weer en de vele trappen waren er dan weer net iets minder leuk aan, maar we hebben de tocht met glans overleefd.

De tweede uitstap was naar Ti Top eiland, hier is een prachtig overzichtspunt overheen de baai, en de mogelijkheid om lekker te gaan zwemmen. Nou na de toch pittige wandeling van een half uurtje daarvoor hebben we raadzaam gepast hiervoor. We hebben echter wel een foto van het uitzicht kunnen bemachtigen ( Dank je Yvonne) zodat we jullie allemaal kunnen laten meegenieten van het uitzicht.

Dan wordt het nogmaals tijdom te gaan dineren, maar daarvoor eerst genieten van de zonsongergan boven de baai. De wolken waren een kleine spelbreker maar er was toch wat verkleuring in de lucht.

Morgen kunnen we nog een parelkwekerij bezoeken, en dobberen we rustig nog een ochtend rond op ons drijvend hotel. Daarna een rit van 5u naar onze volgende bestemming.

dag 02 Hanoi

Vandaag bezoeken we de stad Hanoi, dit is de hoofdstad van Vietnam en is gedurende een hele tijd de hoofdstad van Indo-china geweest. ( Vietnam, Laos en Cambodja)

Eerste stop; de tempel van de literatuur. Dit is een tempelcomplex wat vroeger gebruikt werd als universiteit. Hier werden de mandarijnen van het land opgeleid. Dit zijn de ministers en hooggeplaatste ambtenaren. Het is een mooie oase van rust in het midden van toch best wel een drukke stad. De toeters worden hier goed gebruikt. De mensen nu komen nog regelmatig naar de tempel om te bidden en offers te brengen voor goede studieresultaten, of een bedanking na het behalen van een diploma.

Hierna gaan we op staatsbezoek, we gaan naar het mausoleum van Ho Chi Min. Hier ligt de grote leider van Vietnam opgebaard sinds bij in 1979 ( of zo iets) is gestorven. Nu was hij toevallig net als wij, even op reis. Elk jaar gaat hij namelijk naar Rusland waar hij opnieuw gebalsemd wordt.  Klein detail over het mausoleum, de rode letters die je bovenaan ziet, zijn gemaakt uit pure robijnen.  Achter het mausoleum, liggen de woningen van Ho Chi Min. Er zijn 3 ambtswoningen, 1 die alleen ceremonieel gebruikt wordt, een waar hij een aantal jaren gewoond heeft en het laatste is het huis waar hij gestorven is. Hij woonde en leefde heel sober, hij had het principe " als het volk leeft in armoede, moet ik niet leven in rijkdom'. In zijn laatste huis, zien we een tafel met 12 stoelen en 3 telefoons, van hieruit heeft hij heel de vietnam oorlog geleid.

Het volgende bezoek is aan Hanoi Hilton, de lokale gevangenis. Hier werden eerste de vijanden van het rijk gevangen gehouden en in de Vietnam-oorlog werden hier de neergeschoten piloten en militairen opgesloten. Wow, wat kunnen deze mensen toch wreed zijn. De mannen liggen op een zaal met zo'n 40 mensen. Ze liggen op één grote houten bank die heel lichtjes afloopt. Als ze zich gedragen hangen ze met een voet in een ijzeren bar vast aan deze bank. Zijn ze echter niet braaf dan hangen ze met beide voeten vast. Ze mogen 2 maal daags even los om bv naar het toilet te mogen. Als ze echt heel stout zijn gaan ze in het cachot. Dit is de isoleercel, deze cel bevat ook zo'n houten bank, deze loopt echter serieus schuin. Ze hangen met beide voeten vast, de voeten bovenaan, zodat het bloed steeds uit hun voeten loopt. De bank is echter net iets te kort om languit te kunnen gaan liggen. Ze kunnen dus ook niet rechtzitten en steunen tegen de muur, ... Barbaren zijn het geweest. De militairen uit amerika hebben dan de gevangenis omgedoopt naar Hanoi Hilton, dit omdat de Vietnamese overheid liet uitschijnen dat de mensen goed behandeld werden. Daar twijfel ik zo toch wel een beetje aan. Ze kregen eten, drinken ( beide niet veel) en mochten af en toe eens op de koer gaan wandelen....

Na nog een kleine tussenstop aan het meer in de stad, met de typische rode brug, gaan we lunchen. Na de lunch even met z'n alle bekomen in het hotel, wat een warmte hier. Laatste bezienswaardigheid van de dag: het poppentheater. Hier zien we een poppenkast in het water begeleid door typische vietnamese muziek.

Morgen vertrekken we richting Halong Bay een van de natuurlijke wereldwonderen.

Welkom in Vietnam !

Welkom "mede" reizigers,

Dinsdagmorgen rond 8u zijn we weer vertrokken, 2u rijden naar schiphol, 3u wachten op de vlucht. Vervolgens een kleine 11u op het vliegtuig en dan zetten we de eerste stappen terug op Aziatische bodem sinds 1jaar. Hongkong hebben we niet echt bezocht, want 2u wachten in een luchthaven is niet echt als een bezoek te noemen denk ik. Na nog een minivlucht van 2u zijn we eindelijk op de eindbestemming aangekomen... Hanoi, de hoofdstad van Vietnam.

Ondertussen is het hier al een hele dag verder en leven we ook 5u voor op jullie. Na even lekker opfrissen en een minislaapje later zijn we klaar voor de eerste echte kennismaking met de hoofdstad van Vietnam. Met een fietstaxi begeven we ons met z'n achten ( ja echt een kleine groep dit jaar) door het verkeer. Een rare beleving zo gewoon op de hoofdwegen rondfietsen met een fietstaxi, ik kan me niet inbeelden dat dit in Amsterdam of Brussel zou kunnen.

Hanoi is voor zover ik tot nu toe heb kunnen zien een grote mix tussen het oude en het nieuwe. De mensen rijden hier met dure auto's naast oude brommertjes, fietsen die met tape aan elkaar hangen en dametjes die hun winkelwaren aanbieden vanuit de manden die zo op hun schouders dragen. Heel leuk om te zien.

Ik ben benieuwd wat de rest van de reis ons gaat brengen, jullie ook ?