vietnam-cambodja.reismee.nl

dag 23 Phnom Penh

Vandaag maken we nogmaals kennis met een zwarte bladzijde is de mensheid. We zien wat Pol Pot de mensen heeft aangedaan. Pol Pot heeft ruim 2 a 3 miljoen mensen vermoord in de kleine 4 jaar dat hij “regeerde” in Cambodja. Een van de eerste dingen die hij deed was alle mensen uit de grote steden verdrijven en naar het platte land verbannen. Hij deed dit om ervoor te zorgen dat er voldoende voedsel verbouwd zou worden. Vervolgens begon hij consequent mensen te vermoorden, als hij ( of zijn regime) het idee had dat je intelligent was of samen werkte met het buitenland, was je een vogel voor de kat.

Als je werd opgepakt in Phnom Penh was de eerste plaats waar je naartoe werd gebracht Toul Sleng of S21 prison. Dit is een school die werd omgebouwd tot een primitieve gevangenis. In de klaslokalen werden de muren doorgeslagen zodat er een lange gang ontstond doorheen het gebouw. In elke klas werden individuele lokalen gemaakt waar iedere gevangenen een kleine cel op zich had. Ze werden met een ketting aan hun voet vastgemaakt zodat ze de cel niet konden verlaten. Er licht absoluut niet gepraat worden en door de zware straffen die er waren op het breken van de regels werd dit ook niet gedaan. Hier werd je vervolgens gemarteld tot ze de info hadden van je die ze wooden. Vaak werden mensen onterecht opgepakt en maakten ze op den duur ook onterechte verklaringen. Pol Pot was van het idee om het “problem” bij de wortels aan te pakken. Dus als je ouders werden verdacht dan werden eveneens de kinderen gearresteerd en vermoord.

Als ze de bekentenissen hadden die ze wooden, werd je overgebracht naar de Killing Fields. Dit is een klein dorpje Choueng Ek zo’n 15 km buiten Phnom Penh. Hier werd je naar getransporteerd om ‘s avonds de laatste straf toebedeeld te krijgen. Je werd in het donker gehouden en geblinddoekt opgesloten tot je werd vermoord. Ze vermoorden de gevangenen door ze dood te slaan met een stok, of de keel over te snijden met een bamboo stok. De kogel vonden ze te duur voor een gewone burger en werd alleen gebruikt bij soldaten. Omdat ze geen geluid wooden hebben werden hier grote speakers voorzien om de doodskreten te overheersen. Om de stank van de rottende lijken te maskeren werden over de massagraven elke avond DDT gestrooid. Dit om de ontbinding te versnellen. In deze massagraven liggen telkens tussen de 300 a 400 lichamen. Het ziet er een vredige plaats uit, maar het is een zeer donkere plaats in de geschiedenis van dit land.

Na de lunch nemen we een tuktuk en gaan we op een stadstoer. We zien het prachtige koninklijke paleis, de nieuwe stad die word opgebouwd en het oude stadgedeelte. Ook hier zien we weer de grote verschillen tussen de nieuwe stad die gebouwd wordt voor de westerse mensen die hier komen werken, en de oude stad die bewoond wordt door de lokale bevolking.

Morgen onze laatste dag in dit land dan onderweg naar huis.