vietnam-cambodja.reismee.nl

dag 21 Siem Reap

Vandaag bezoeken we Batang Srei of de tempel van de vrouwen. Dit is persoonlijk mijn favoriet. Het is een tempel gemaakt uit roze zandsteen en voorzien van heel gedetaileerde tekeningen. Deze tempel staat een eindje van Ankor Wat af zo’n 40 min met de auto, maar aan iedereen die hier ooit naar toe komt zeker en vast de moeite om te doen.

Terug op weg naar Ankor Wat en Siem reap, we rijden doorheen de plattelandsdorpen hier in de omgeving. Hier vinden we ook een lokaal museum dat gericht is op de landmijnen en zijn slachtoffers in Cambodja. Hier werden we opgewacht door één van de medeoprichters van het museum, een Amerikaans ex-officier die in de Vietnam oorlog meegevochten had. Er liggen hier in Cambodja nog ongelooflijk veel landmijnen. Tijdens het ontmijnen of gewoon pech hebben zijn er tot op heden alle 4 dagen gemiddeld 1 slachtoffer. We zien een muur met foto’s hoe en waar deze landmijnen de laatste maand gevonden zijn. We schrikken dat deze er nog steeds zo goed uit zien om toch al 50 jaren in de grond te liggen.

Ondertussen is hier weer bijna kokend heet ( of zo voelt het toch aan) 29°C maar een luchtvochtigheid van meer dan 80%. Daarom vervolgen we onze rit terug door het ankor Wat complex zelf om vanuit de auto een aantal tempels te kunnen bewonderen. Daarna gaan we lekker afkoelen in het hotel en vanavond weer de stad in met een tuktuk om lekker te gaan uit eten. Gisteren een leuk restaurant gevonden met de Kmer (= lokale) keuken, vanavond gaan we in het restaurant daarnaast eten wat van dezelfde eigenaar is maar een franse keuken heeft.

Wil van Yperen

Weer mooie verhalen Ina leuk dat je ons toch nog een beetje mist. Doe de groeten aan je vader.