vietnam-cambodja.reismee.nl

dag 20 Ankor Wat - Ankor Thom - Tha Prom

Vandaag de eerste dag in Cambodja, toch raar zo onder ons 2-tjes en niet met de groep.

Vandaag op het programma de tempels hier in de buurt. Of toch een deel daarvan. Siem reap bestaat uit een enorme hoeveelheid tempels gebouwd vanaf de 6e tot de 13e eeuw. De meest bekende tempels zijn deze van Ankor Wat.

Ankor Wat is een tempelcomplex gebouwd als verering voor God (of boedha, of Vishnu) Over de bouw van deze tempel hebben ze 37 jaar gedaan. Een van de vele opmerkelijke dingen die we terugzien is een gracht rond de tempel. Deze kan dienen om het omliggende dorp te voorzien van water. Deze gracht is ongeveer 1,5km X 1,5km en toch wel meer dan 100m breed. Deze gracht is volledig met de hand gegraven en nog steeds diep genoeg om tot op de dag van vandaag vol met water te blijven staan.

Het volgende bezoek is Ankor Thom, dit is geen echt tempelcomplex, het is meer een stad waar veel tempels in staan. Er werd effectief gewoond en geleefd in dit ommuurd complex. Er staan meer den 49 torens. Deze torens hebben allemaal 4 gezichten, elk kijken ze naar het noorden, oosten, zuiden en westen. Ze hebben telkens een andere gezichtsuitdrukking en deze staan voor de verschillende gevoelens in het leven. Dat is een van de vele lessen die we vandaag van onze gids geleerd hebben. Ook hier net als Vietnam en vele andere aziatische landen hebben alle dingen die ze hier doen vaak dubbele of zelf nog meer verschillende betekenissen.

De laatste tempel is misschien nog wel gekender dan Ankor Wat, het is Tha Prom. Deze naam zegt jullie misschien niets, maar bijna ieder van jullie heeft deze tempel al gezien. Het is de tempel die in de films van Tomb Raider te zien zijn. De tempels die volledig door de jungle overwoekerd zijn. De mensen hebben al hun tempels voorzien van zo’n uitgebreide tekeningen, niet alleen hier hoor alle tempels in Ankor Wat. Ze brengen verhalen over hun verleden. Ze zijn zo miniteus uitgehakt, dan snap je ook waarom het telkens zo lang duurde een tempel af te werken. Zien jullie bv ook de dinosaurus in de tekening ? deze is al van in de 10e eeuw gemaakt, dus zelfs toen al wisten ze van dino’s. raar vinden jullie ook niet?

Nu even lekker ontspannen in de zon aan het zwembad, het is tenslotte niet alleen maar bezoeken aan tempels, het is vakantie ook. En morgen nog 2 tempels met mijn favoriete tempel Batan Shrei.