vietnam-cambodja.reismee.nl

dag 18 Can Tho

Vandaag trekken we de Mekong delta in. Dit is het vruchtbare gedeelte van Vietnam, hier wordt een groot deel van het fruit en de groenten geteeld. We bezoeken deze streek door, hoe kan het ook anders, met een boot over de machtige Mekong rivier te varen.

We varen een groot stuk met een ‘toeristenboot’ maar we doen ook een lokalere versie en nemen een klein roeibootje doorheen een dorpje.

We nemen een heerlijke lunch in een lokaal restaurant. We eten hier de olifantoorvis, lekker. ( hier zie je hem gebakken, proeft een beetje naar kabeljauw, zitten geen fijne graten in dus komt gemakkelijk los)

We vervolgen onze weg en bezoeken een van de vele lokale familiebedrijven. De oudtste vrouw van de familie is de baas van de zaak en ze keert heel de familie een deel van de winst uit. Wij bezoeken een fabriekje waar ze rijstwijn, rijstpapier, cocosnotenkoekjes en gepofte rijst maken. Heel leerlijk allemaal maar ook best wel warm. Ik heb ondertussen geleerd dat de vietnamesen best wel zoetebekken zijn. Of ze maken hele rare combinatie’s van zoet en hartig ( maar dat zal dan mijn westerse opinie zijn.)

Vanavond slapen we de laatste maal onder de Vietnamese maan. We verblijven in Can Tho en gaan morgen rustig onze weg terug zoeken naar de luchthaven. Onderweg bezoeken we nog een drijvende markt ( hebben we vandaag ook al gedaan maar ik vertel jullie er lekker pas morgen over).