vietnam-cambodja.reismee.nl

dag 17 Cu Chi - Trang Bang

Vandaag gaan we naar de Vietcong tunnels. Maar eerst moeten we de chaos van de stad achter ons laten. Vanmorgen ( om 7u) konden we al zien waarom het gemakkelijker is om je met een brommertje te verplaatsen in Ho Chi Min city. Wat een drukke stad !

Aangekomen in Cu Chi gaan we een bezoek brengen aan de meer dan 250km aan tunnels die door de Vietcong soldaten met de hand zijn uitgegraven. Dit uit een enorme harde ondergrond. De tunnels zorgden ervoor dat de Vietcong verrassingsaanvallen konden plegen op de amerikaanse troepen. Ze konden verschijnen en verdwijnen uit het niets. Eerst zie je niets … en dan zijn ze er !

De jungle is hier volledig ondergraven met tunnels op 3 verschillende niveau’s. De eerste niveau’s waren voldoende diep tot de B52 bommen gegooid werden. Toen moesten de tunnels verdiept worden en werden ze tussen de 5 en 7 m diep gegraven. In de tunnels werden hele dorpen opgebouwd. Keukens, scholen, werkplaatsen, …. Er werden vallen voorzien met valdeuren en daaronder bamboo-spiezen. De rook die uit de keukens kwam werder door een ingenieus systeem van filtermateriaal gestuurd zodat het wanneer de rook boven kwam niet meer rook en leek op ochtendnevel. De tunnels zijn zodanig smal, dat je er alleen doorkomt op handen en voeten of zelfs al sluipend. Er zijn tunnels gemaakt voor de toeristen om te testen, deze zijn 3 maal zo groot als de echte tunnels !

Na dit toch indrukwekkende deel van de oorlog gezien te hebben gaan we naar de plaats waar een van de meest gekende foto’s van deze oorlog is gemaakt. We gaan naar de plaats waar de napalm bom gevallen is en waar Kim Phuc beroemd is geworden als het napalm meisje. Deze foto zorgde ervoor dat de publieke opinie over deze oorlog helemaal tegen Amerika keerde. Met Kim is alles (deels) goed gekomen, ze heeft over heel haar rug en armen lelijke brandwonden opgelopen maar ze leeft en woont momenteel in Canada.

We eten bij het restaurant van haar moeder en broer een simpele noedelsoep. Dit restaurant had de familie al voor deze noodlottige dag. Ze waren in de omgeving zeer gekend voor deze soep. Naast hun huis staat ook de tempel van het Cai dai geloof. Dit is een geloof dat een samensmelting is van Boedisme, Taoisme, confusionisme, Christendom, … We mogen hier vanaf de balustrade kijken hoe een dienst wordt uitgevoerd. Het is een zeer kleurrijke tempel.

Vanavond spenderen we nog in Saigon en morgen trekken we terug het platte land in richting Mekong delta.