vietnam-cambodja.reismee.nl

dag 16 Ho Chi Min City - Saigon

We zijn onderweg naar Saigon, of Ho Chi Min City. Onderweg zien we het landschap weer veranderen, de heuvels in de verte verdwijnen uit het zicht en het landschap wordt volledig plat. Onderweg zien we enorme plantage’s van drakenfruit. Dit zijn heerlijke vruchten en blijkbaar heel gezond ook. Binnenin zijn ze mooi wit, met vele zwarte pitjes (best vgl met bv een kiwi en zijn pitjes).

Aangekomen aan de stadsrand van Ho Chi Min zien we een hypermoderne grootstad. Er leven hier tussen de 11 en de 13 miljoen mensen. Er rijden hier dagelijks rond de 8 miljoen brommer rond. De stad is een mooie mix tussen oude koloniale gebouwen en de nieuwe hoge modern torengebouwen.

De eerste stop die we maken in onze stadstoer is het oorlogsmuseum. We zien hier welke gruwelijkheden er in de land gebeurd zijn. Zo werden de gevangen hier bv in “leeuwenkooien” gehouden. Dit zijn kooien gemaakt uit prikkeldraad van 1,80m X 0,7 m X 0,4m en hier zaten dan 4 tot 6 mensen in !!!!!!! We krijgen ook foto’s te zien van de gruwelijke verminkingen van napalm en agent orange.

We zien ook 2 iconische foto’s van deze oorlog in het echt. De eerste is de poort waardoor de tank van Noord-vietnam het paleis binnenrijd om zo de overwinning op te eisen. We zien ook het dak van het oude CIA gebouw waar de helicopters vertrokken om de laatste amerikanen te evacueren op het zelfde moment als wanneer de tank door de poort rijd.

We zien de mooiste koloniale gebouwen van deze stad. We zien de oude kathedraal ( die we spijtig genoeg niet kunnen bezoeken wegens renovatie), het postkantoor en het stadhuis.

Morgen gaan we de Vietcong tunnels bekijken en nog wat dieper in op het napalm gebeuren.