vietnam-cambodja.reismee.nl

dag 10 Hoi An - My son

Vandaag zoals gezegd nog een beetje verder de geschiedenis in. We gaan naar My Son, een oud tempelcomplex van de champ- dynastie. Dit Is de lokale stam die hier woonde tot de 13e eeuw.

De champ is een volk dat oorspronkelijk vanuit India komt en dus het hindoe geloof aanhoud. We zien een hoop mooie tempels die midden in de jungle gelegen zijn. Hetgene wat ik echt mooi vond aan deze mensen hun denkwijze is dat ze hun tempels bewust nooit volledig afwerken. Ze laten steeds een klein hoekje niet volledig afgewerkt om zo nooit de perfectie te bereieken, om aan te tonen dat overal steeds nog aan gewerkt moet worden. Dit omdat ze ook geloven dat de mens zelf ook niet perfect kan zijn en zichzelf steeds verder moet blijven ontwikkelen.

Een groot deel van het tempelcomplex is verwoest door amerikaanse bommen, toch staat er nog een groot deel recht. Voor een van de deels gerestaureerde tempels kunnen we een optreden zien in lokale kleding en oude dansen. Prachtig tegen het décor van de oude tempels.

Na de middag is het tijd voor een kookles. We worden opgehaald door een vietnamees meisje met genoeg energie voor 10. Ze neemt ons over de markt en laat on seen hoop lokale groenten en kruiden zien, ruiken en proeven.. Vervolgens worden we naar het restaurant begeleid waar Hai onze chef-leraar van dienst is. We maken allerlei lekker en lokale dingen. We leren hoe we zelf loempia’s moeten maken en ook sticky rice met mango moeten maken.

Morgen de laatste dag om nog rustig te genieten van Hoi An en dan trekken we verder. We verdiepen ons vanaf nu in de amerikaans-vietnamese oorlog.