vietnam-cambodja.reismee.nl

dag 09 wolkenpas - china beach - hoi An

Vandaag nemen we wederom een grens in dit prachtige land. We steken en klimaatgrens over. We gaan van een 4 seizoenen klimaat naar een tropisch klimaat. Het verschil, voor zover ik kan merken, nu niet zo heel veel. De streek waar we geweest zijn kan in de winterperiode koud zijn. Tot overdag 3°C en dus ‘s nachts lichte vorst. Waar we nu zitten is het gewoon altijd warm.

Deze grens steken we over door de wolkenpas te nemen. Dit is een pas overheen bergen/heuvels die net geen 600m boven zeeniveau liggen. We beginnen aan de slingerende weg naar boven, richting de altijd aanwezige wolken. Boven aangekomen hebben we een prachtig uitzicht op Danang en China beach. Dit is de plaats waar de amerikaanse soldaten konden komen ‘ontspannen’ tijdens de oorlog.

Net voorbij Danang, wat een van de grootste steden is in Vietnam, en een van de nieuwst ontwikkelde, vinden we een grote tegenstelling, Hoi An. Hoi An is een oude handelsstad die floreerde in de 16de en 17e eeuw. Het is beschermd door unesco en hier mogen geen auto’s of brommertjes rijden. Het is een prachtige oude stad, met mooie overhangende bomen die vol hangen met prachtige lampionnetjes, deze geven zowel overdag als ‘s avonds een prachtige sfeer.

Morgen gaan we nog iets verder terug in de geschiedenis, we gaan naar my son een oud tempelcomplex. En in de middag gaan we op kookles, ben benieuwd.