vietnam-cambodja.reismee.nl

dag 08 stadstour Hué

Vandaag zijn we in Hué, de hoofdstad van de Nguyendynastie. Op het bezoekerslijstje van de dag: de oude citadel, de tombe van Minh Mang, de pagode van Thien Mu, een boottochtje over de parfumrivier en een veganistische lunch bij het boedistische nonnenklooster.

Eerste halte, vroeg in de ochtend, de oude citadel. In 1805 werd deze stad door Keizer Gia Long opgericht en hij is blijven bestaan tot 1945 toen de laatste Keizer een marjonettenkeizer werd van de Franse regering. De citadel is opgebouwd uit een gracht met een muur van 20m dik, deze muur heeft een omtrek van 10km. Hierbinnen vinden we eerst het oude woongedeelte of de burgelijke stad.. Vervolgens vinden we verder door een kleindere opnieuw ommuurde stad, dit is de keizerlijke stad. Hier leefden de concubines, de slaven, en de lageren manderijenen en officieren. Vervolgens vinden we in het hartje van deze stad de purpere verboden stad, hier mocht alleen de Keizer, zijn eerste vrouw en hun eerstgeboren zoon wonen. We bezoeken alle delen van deze stad. De Keizer mocht alleen rechtstreeks aangesproken worden door de hoofdadviseur of hoofdmandarijn ( en dit zelfs tot in 1945).

Vervolgens begeven we ons naar de tempel van Minh Mang, aangezien de mensen hier sterk geloven in reïncarnatie willen ze hier een goed leven na de dood creëren. De graftombe van een Keizer is daarom een paleis op zichzelf. Het bestaat opnieuw uit verschillende gebouwen, pagodes, en zelfs stenen beelden van paarden, olifanten, mandarijnen en soldaten. Dit zodat de overleden koning steeds een goed leven zou hebben na zijn dood.

De pagode of het tempelcomplex van Thien Mu, zegt jullie misschien niet zo veel, maar heeft tijdens de oorlog best wel een grote invloed gehad. Een van de hoofdmonikken Tich Quang Duc, wou de oorlog een halt toe brengen. Hij deed dit door op een dag naar Saigon te rijden en daar op een van de pleinen zichzelf, in diepe medidatie zijnde, in brand te steken. Het rare aan het verhaal is dat toen hij vervolgens opnieuw gecremeerd werd, om begraven te kunnen worden, zijn hart ook deze 2 crematie heeft overleefd. Het wordt momenteel nog steeds in Parijs onderzocht. Door dit wonder is besloten dat de strijd die deze monnik gevoerd heeft, hem naar Nirvana gebracht heeft.

Een boottochtje over de parfumrivier brengt ons vervolgens naar een nonnenklooster waar we mogen genieten van een veganistische lunch. ( dus geen vlees, vis of andere dierlijke producten.) Tijdens het boottochtje trachtte de vrouw des “huize” ons natuurlijk nog allerlei lokale producten te verkopen.

Vanavond gaan we terug in de tijd, we gaan dineren in een oud frans koloniaal gebouw en gaan genieten van de frans-vietnamese keuken, mmmm. Tot morgen iedereen.