vietnam-cambodja.reismee.nl

dag 07 Hien Luongbrug (DMZ) - Hué

Vandaag beginnen we met een rustige morgen, genietend van het super leuke zwembad dat het zwembad heeft, voor we aan het rijden gaan.

Vandaag gaan we ons iets dieper in het oorlogsverleden van het land onderdompelen. De eerste tekenen van de oorlog zien we net buiten ons Hotel in Donh Hoi, hier zien we een oude katholieke kerk die helemaal gebombardeerd is geweest en op deze manier bewaard is gehouden als herinnering aan de oorlog.

We verplaatsen ons van de noordelijke helft van het land naar de zuidelijke helft. We zien duidelijke verschillen in het landschap, de afgelopen week zagen we veel berglandschappen, rijstvelden en heuvels. Terwijl we nu duideijk in vlakker gebied zitten, met zanderig gebied.

Vietnam heeft een zwaar oorlogsverleden, het heeft oorlog gevoerd tussen Noord en Zuid, maar heeft daarbovenop ook nog oorlogen gehad tegen/met China, Japan, frankrijk en de meest gekende met Amerika.Tijdens een samenkomst in Geneve werd er in 1945 besloten om op de 17e breedtegraad een nieuwe tijdelijke grens te vormen tussen het noorden en het zuiden van het huidige Vietnam. Deze nieuwe grens zou er gedurende 2 jaar zijn en in deze tijd zouden de beide landen verkiezingen kunnen organiseren. Rond deze zone word de DMZ gevormd. De Gedemilitariseerde zone. Dit om de oorlog die gevoerd werd tussen het communistische Noorden van Vietnam en het Zuiden, gesteund door Amerika, een halt toe te roepen.

In deze zone ligt een brug over de rivier die de natuurlijke grens vormt, de Hien Luongbrug, deze kan vergeleken worden met Checkpoint Charlie in Berlijn. Via deze brug zou er vrije doortocht zijn in de “oorlogsvrije” zone.  Vrije doorgans is echter een los begrip, de mensen moesten heel veel papieren invullen dus eigeljk was er geen echte doorgang mogelijk.

In deze tijd toen de DMZ echt stand hield, werd een soort van koude oorlog gevoerd tussen het noorden en het zuiden. Er werden constanst psychologische spelletjes gespeeld.De spelletjes gaan van om ter hoogste vlaggentorens ( gewonnen door het noorden toen de vlaggemast in het zuiden het door het gewicht van de vlag begaf), tot de brug schilderen in verschillende of net dezelfde kleuren als de onverkant. Maar een van de storendste ‘spelletjes’ waren de enorm hoge torens met omroepinstallatie’s. Via deze torens werden er constant propaganda en verwijten over en weer geroepen. Toen duidelijk werd dat de gevraagde verkiezingen er niet zouden komen kwam de echte oorlog op gang.

Aangekomen in het zuidelijke gedeelte van de brug zien we een enorm standbeeld. We zien een moeder en een kind, hoopvol naar het zuiden kijken. Het is het symbool van de hoop op de reünie tussen noord en zuid. Achter het meisje en haar moeder zien we een aantal grote kokosnotenbladeren, deze staan symbool voor het volk van het zuiden. Ze symboliseren ook de bommen die tijdens deze oorlog gevallen zijn. Geduren de deze oorlog zijn er meer dan 800 miljard ton aan bommen gevallen in Vietnam.

We stoppen ook even aan de nationale begraafplaats van Truong Son, dit is een begraafplaats voor alle gesneuvelde. Zowel de bekende als de onbekende soldaten.

We spenderen onze eerste avond vandaag in Hué, dit is een oude koningsstad. Dus morgen tijdelijk geen oorlog maar terug geschiedenis. Hoewel de oorlog steeds aanwezig is, dit zien we aan de deels platgebombardeerde geheime stad, maar dat is voor morgen.

Len

Superduidelijk verslag .Erg mooi.!!