vietnam-cambodja.reismee.nl

Dag 06 phonh Nha - Dong Hoi

Vanmorgen vroeg uit de veren, om 5.45u liet de wekdienst al weten dat het stillaan tijd werd om op te staan.

Eerste halt, de lokale markt. De mensen hier gaan elke dag verse producten halen om mee te koken. Ze gaan tot 3 maal daags naar de markt, dit voor de ingredienten van het ontbijt, middagmaal en avondmaal. Alles is hier te krijgen, supervers geslacht vlees, alle soorten fruit en groenten, verse noedels, … u vraagt het, ze hebben het, hebben ze het niet dan denk ik dat ze het een paar uurtjes later zeker kunnen voorzien.

Vervolgens komen we stillaan in aanraking met het oorlogsverleden van het land. We stoppen aan het begin van de Ho Chi Min trail, het knooppunt vanwaaruit het leger het hele land van voedsel, info en troepen voorziet. Het begin is een punt waar een monument is opgebouwd, niet alleen omdat de trail hier begon, maar ook omdat hier 10 jonge meisjes omgekomen zijn. Zij hadden als taak het pad bommenvrij te maken. Toen 2 van de meisjes een bom aan het ontmantelen waren, werd de plaats echter opnieuw gebombardeerd. De meisjes waren allen aan het schuilen in de bomkrater waar ze de bom aan het ontmantelen waren, waardoor ze de lading van de 2 bommen over zich heen kregen. Omdat het zo’n “mooi” staatsbeeld geeft, 10 meisjes die tijdens het verdedigen van hun land omgekomen zijn, hebben ze een standbeeld gekregen.

Onderweg naar Dong Hoi, onze overnachtingssplaats rijden we doorheen central Vietnam. Hier zien we duidelijk wat de verwoestende kracht was van de tyfoon die hier vorige week gepasseerd was. Er is veel natuurschade, de schade aan huizen lijkt er niet te zijn. Maar volgens onze gids is dit het eerste wat allemaal hersteld is voor er verder gewerkt is aan het vrijmaken van de wegen en de omgewaaide bomen  in de natuur.

We laten ons rustig door de buschauffeur doorheen het landschap en over de bergpassen vervoeren naar de volgende toeristische ( unesco erkende) stop. De phonh Nha grotten. Er ligt hier in de omgeving van Dong Hoi een zeer uitgebreid grottenstelsel. De grot die wij gaan bezoeken is leider in zijn soort Ze heeft namelijk de langste ondergrondse rivier in een grot, 8km. In de grot zitten prachtige zalen, in deze zalen hebben ze tijdens de oorlog geschuild.

Stillaan wordt het tijd om te genieten van het mooie uitzicht en dus af te sluiten, ik wil jullie echter mijn mooi uitzicht niet ontnemen dus ook daar even een foto’tje van.

Moeke

Hier is alles goed.jelka heeft als voorgelezen. en het ziet er mooie reis uit .dikke kus aan ina en marc xxx moeke