vietnam-cambodja.reismee.nl

dag 04 Ninh Binh

Vandaag een reisdagje, we vertrekken vanuit Halong Bay en we verplaatsen ons naar Ninh Binh de oude hoofdstad van Vietnam.

Onderweg een hoop mooie uitzichten en een prachtig landschap. Onderweg leren we elke dag bij van onze gidsen over het dagelijkse leven en de geschiedenis van Vietnam. Vandaag was het een speciaal onderwerp. De begrafeniscultuur in Vietnam. We zijn eerst gestopt bij een kerkhof om daarna uitgebreid te horen hoe de mensen hier begraven worden.

Eerst even een kleine kanttekening, het algemene geloof hier is het boedisme, met een kleine hoeveelheid Katholieken en een aantal kleindere religie’s. Ongeacht deze geloofsovertuiging vereren alle Vietnamezen hun voorouders. Dit doen ze door in alle huizen een altaartje te voorzien met de foto’s van hun voorouders en hier te bidden en wierrook te verbranden. Als hier iemand komt te sterven dan komt er minimum een wake van 3 dagen tot een week. In deze tijd komen alle familieleden tot de 5e graad de overledenen groeten en een goede reis naar het hiernamaals te wensen. De sjamaan of boedistische monnik beslissen wanneer de goede dag en uur is om de begrafenis te doen. Het lichaam wordt gedurende deze tijd netjes gewassen, nieuwe kleding aangedaan en in hun mond word een stuk goud ( voor de rijke) of zout ( bij de arme) gedaan om hun reis naar het hiernamaals te bekostigen. Vervolgens als de begrafenis effectief gebeurd worden ze in een houten kist begraven, op een plaats zonder een grafzerk of een melding. Nu komt echter de rare twist aan het verhaal. Na 3 jaar worden ze opnieuw door de familie opgegraven. Vervolgens maken ze de botten netjes en plaatsen ze ze opnieuw in een kist. Deze is gemaakt uit Cement. Deze kist komt wel op een begraafplaats met een grafzerk en een naamplaatje, er is ook steeds een klein altaartje voorzien. Ze doen dit zeer voorzichtig omdat als er botten vergeten zijn of fout teruggeplaatst worden dan zal de overledenen in het hiernamaals dit lichaamsdeel ook niet meer hebben. Toch maar een raar idee.

Als laatste stop voor vandaag gaan we naar de tempel van Keizer Dinh Tien Hoang. De eerste Keizer van het rijk en de tempel van de generaal die het rijk later zou besturen. De keizerlijke tempel is net hetzelfde opgebouwd als deze van de generaal alleen is de keizerlijke tempel duidelijk mooier afgewerkt. Vooraan aan de tempel is een drakensteen. Dit is een soort van zitplatform waarop de Keizer kon komen zitten om te bidden en om te speechen voor zijn onderdanen. Bij de Keizer is dit mooi gegraveerd met een draak, bij de generaal is dit een blanco steen. ( om de ene of de andere reden wil hij de foto van de drakensteen niet laden, dus daarom uitzicht vanuit de keizerlijke tempel)

Morgen gaan we met een sampan boot varen in Tam Coc en vervolgens weer een lange reisdag.

Bernadette

Knap verslag !